En dag i Peckham
Categories: Brittiskt allmänt, KommunismThursday, Sep 24, 2015
Jag hade en heldag, mer eller mindre, i Peckham idag. Det är sydöstra London, del av Borough of Southwark, och påminner väldigt mycket om Brixton som Brixton brukade vara: stor västindisk/afrikansk befolkning, Poundshops och billiga slaktare var och varannan affär på Rye Lane, styckvis gentrifierat när man ger sig in på sidogatorna, små byar av välstånd. Men där finns en energi, ett livligt och produktivt gatuliv, som nu håller på att försvinna från så mycket av innerstaden, dessvärre.
Jag hade också ett långt samtal med min nya kompis Tom Gann på The Kentish Drovers. Tom är engelsklärare och politiskt aktiv i periferin av Labour. Han är med i lokala grupper som kampanjar mot den sociala rensningen vad gäller boendet, mot polisbrutaliteten, och för vad han kallar militant care, en aktiv solidaritet mellan utsatta grupper i staden, som egentligen har sitt ursprung i Marx idé om social reproduktion. Det handlar om rådgivning och stöd, om att starta Communist Food Banks, om att helt enkelt finna utrymme för folk att samtala och diskutera.
Det kan också vara bra att veta att i Peckham uppfanns busshållplatsen. En man vid namn Thomas Tiller startade en omnibusservice mellan Peckham och Charing Cross 1851 och tyckte det skulle vara en bra idé om dom stannade på vissa givna platser så att folk kunde planera sin resor fram och tillbaka. Därmed uppstod också det fenomen vi idag kallar “en kö”.
September 24th, 2015 at 11:57 pm
Militant care?
Själv skulle jag aldrig kunna ta en person som uttrycker sig så på allvar.
September 25th, 2015 at 7:43 am
Ibland gränsar det till komiken, men det är också det som gör det intressant i mina ögon… “kommunistiska matbanker” till exempel…
September 25th, 2015 at 8:12 am
Aha, jag fattar. Du ser på det hela rent teoretiskt…
Jo, då kan jag förstå det “intressanta”.
September 26th, 2015 at 10:35 am
Jag är hyfsat säker på att queue-systemet är av betydligt äldre datum, och att det anses ha uppstått i Frankrike. Möjligen som ett barn av revolutionen. I en insändare någon gång under tidigt 1800-tal föreslogs att ett queue-system av fransk modell skulle införas i Sverige. Detta med anledning av oroligheter som uppstått när en nyfiken allmoge trängdes runt någon kunglig person som låg på lit de parade på Stockholms slott. Den gardesofficer som var ansvarig för ordningen ska ha skällt ut de närvarande efter noter och och skrikit att “ni är inte värda att man ordnar lite roligt för er”.
Nu är ju problemet förstås att jag inte alls minns var jag har läst detta, vilket år det skulle ha skett, i vilken tidning insändaren skulle ha varit publicerad (en tidig upplaga av Aftonbladet, kanske?) eller vem den döde kungligheten skulle ha varit. Karl August var min första tanke, men om det hade hänt så nära inpå Fersenska mordet så skulle väl historien vara mer känd. Är det någon i den lärda läsekretsen som vet vad jag svamlar om? Google har inte varit min vän i det här fallet.
September 26th, 2015 at 11:32 am
Intressant kommentar.
September 26th, 2015 at 11:34 am
Står just nu i kö på Macforum, nämligen. Går trögt, så jag läser lite bloggar under tiden.
September 26th, 2015 at 1:10 pm
Men Gunnar, det var ett långt inlägg här ovanför tidigare. Eller?
September 26th, 2015 at 1:54 pm
På temat köer kan jag ju inte undanhålla sällskapet den alldeles utmärkta köhistorik som man just nu hittar i Wikipedia:
Historical Perspective of Line Formation: At the beginning of the Common Era, people attending events simply gathered in mass, clustered and clumped together in an unorganised manner. After several thousand years of this they slowly gravitated to the back of individual fellows, and began to stand behind one another in a horizontal fashion, forming what is now colloquially referred to as “The Line”.
(ett citat från teveserien “The Guild”, vilket kanske förklarar varför wikipedia-artikeln saknar källhänvisning…)
September 26th, 2015 at 5:26 pm
Ja, nej, jag bara slog till en klackspark där med att den första kön skulle ha bildats 1851. Franska revolutionen kan jag mycket väl tänka mig som ursprung. Kan dock bidra med ett relevant citat ur Londonboken (under arbete):
“[Upploppen i London] är ofta snarare en slags ordnad oordning. Socialantropologen Kate Fox studerade hundratals timmar CCTV-bilder från kravallerna runt om i England sommaren 2011 och fann att de som plundrade affärerna uppvisade precis samma beteende som de som köar på Ascot. När rutorna väl pangats väntade de hövligt på sin tur att få stjäla teveapparater och sneakers, och reagerade mycket upprört när någon försökte tränga sig före.”
Laura, jag tror inte någon kommentar fattas ovan, nej.
September 27th, 2015 at 8:40 pm
“Is there life on Mars? (x2) /Is there life in Peckham? (x2)”
-från Alexei Sayle’s lysande groteska låt/video ” Ullo John! Got a New Motor?” där det också köas till bussen i Londonmiljö (först sedd på MTV, numera på Youtube).
Alexei står inte i kö, han stegar kavat förbi och kör sedan i ett minnesvärt ögonblick bussen med hjälp av en lös ratt, ungefär som om han lirade luftgitarr.