Det kryptiska korsordet +
Categories: KulturelltSaturday, Apr 4, 2020
Efter några om och ett flertal men har jag nu lyckats få överfört till PDF en gammal artikel ur ‘Allt om böcker’ från april 1983 (och den känns väldigt “1983”, faktiskt…) Det handlar alltså om det kryptiska korsordet, en typ som jag inte tror existerar på svenska nu heller. Jag försökte lansera konceptet (som det hette på den tiden) i SvD, men reaktionen där blev inte riktigt vad jag hade hoppats på. Så jag lade projektet till handlingarna. Tills nu.
Nej, det är alltså bara avsett som lite tidsfördriv. Själva artikeln finns här och det specialkonstruerade krysset finns här – det senare lite skrangligt scannat, men det går förhoppningsvis att skriva ut och använda, om man nu känner för det. Till skillnad från den ursprungliga artikeln tänker jag däremot inte inkludera lösningarna till krysset här… Ha, rätt åt er! Antingen får ni gå till läggen eller också kommentera, så kan jag ge ytterligare ledtrådar.
Förresten, ‘Allt om böcker’ var en rätt bra tidskrift, tyckte jag. Vanligt tidningspapper, LP-format, snygg layout. Den startades av Nordal Åkerman 1981 och jag skrev rätt regelbundet i den: översikter över nyutkommen brittisk litteratur, om cricket, om Wyndham Lewis, och mer därtill. Kommer dock inte ihåg när, eller under vilka omständigheter, den lades ner. Det kan ha varit slutet av samma årtionde, för fr.o.m. 90-talets ingång började jag skriva i ‘Moderna Tider’ i stället.
Hur som helst, vässa pennorna, vässa tankarna!
+ Kommentarerna hittills har gällt lite begreppslig förvirring, dock nu uppklarad. Nu är det rätt längesen jag löste korsordet varje dag, men jag tittade lite närmare på dem senaste dagarna. En igår är rätt fin, det är en s.k. “dubbel definition”: ADULT BUTTERFLY (4). Lösning? BLUE.
April 4th, 2020 at 9:27 am
Om jag inte missminner mig beror nog SvD:s njugghet på att DN haft kryptokryss varje vecka så länge jag kan minnas.
Väldigt länge sedan jag löste ett men det kanske är dags.
April 4th, 2020 at 9:32 am
Aj fan, det visste jag inte…! Men så läser jag inte DN så ofta heller…
Fast, hade DN verkligen kryptokryss på den tiden? Jag minns jag tittade efter rätt noga i de större dagstidningarna för att se om något liknande fanns. När jag inte hittade något (kan ju vara mitt fel) så vände jag mig till SvD för deras Lördagskryss hade på den tiden rykte om sig att vara det svåraste.
April 4th, 2020 at 9:42 am
Jag kan inte svära på att de hade det då men under min tonårstid på 70-talet löste jag alla DN:s korsord och då även deras kryptokryss.
1983 bodde jag i Oslo och läste väldigt lite DN.
April 4th, 2020 at 9:46 am
By the way, är inte kryptokryss varianten där alla rutor har ett litet nummer i hörnet och varje bokstav ett nummer. Någonstans i krysset finns ett ord där några bokstav-siffra anges?
Fanns i “Röster i radio tv” minns jag.
April 4th, 2020 at 9:58 am
Aha, då vet jag vilken typ du menar! Den kallas oftast “Codeword” här över, har mer karaktären av chiffer. Antagligen är det så att “kryptokryss” i Sverige betyder något helt annat än “cryptic crossword” i England…
April 4th, 2020 at 1:44 pm
Ett snabbt besok hos en kommersiell korsordsleverantor tyder pa att ditt “cryptic crossword” heter “ordfläta” pa svenska, medan “krypto” ar numrerade bokstaver. Ett krypto, alltsa. Sant som spioner anvander.
April 4th, 2020 at 2:26 pm
Ja, precis ett slags chiffer… Men “ordfläta” trodde jag var synonymt med “korsord” och att det bara handlar om (det ifyllda eller oifyllda) rutmönstret sig (svenska.se verkar hålla med). Vad jag fortfarande tror är att ordflätor i svenska tidningar inte har “kryptiska” ledtrådar av den typ jag beskrivit i texten.
April 4th, 2020 at 2:51 pm
…to the Wikipedia: “Ordflätan, flätan, är ett alltid helt symmetriskt och oftast bildlöst korsord där nycklarna står vid sidan om. Varje nyckel är numrerad och motsvarande nummer står också i den ruta i rutsystemet där lösningsordet ska börja. /…/ Beroende på variant kallas den ofta amerikanskt, japanskt eller brittiskt korsord.”
(enligt samma artikel ar forsta publicerade korsordet i sverige en ordflata i GT 1924, svenskan foljde efter aret efter, och svenskan lanserade 1954 bildkrysset aka “swedish style” som numera ar den dominerande formen i sverige).
April 4th, 2020 at 2:53 pm
(ar obskyra nycklar mest en brittisk sak, kanske? maste jag leta ratt pa ett japanskt korsord?)
April 4th, 2020 at 2:57 pm
Som jag trodde, själva rutmönstret alltså! De där benämningarna på slutet dock lite problematiska. Japanska korsord vet jag inget om, men i både UK och USA har man ju samtliga varianter vad gäller ledtrådarnas natur – och det gäller både kryptiska, klassiska och alla andra typer. Det är det jag är ute efter. Men om någon läst texten och brukar lösa svenska korsord kan de kanske upplysa oss närmare?
April 4th, 2020 at 2:58 pm
Ja, som jag kort beskriver i texten, de obskyra/kryptiska ledtrådarna uppfanns alltså i England, men USA har sedan länge importerat dem, bl.a. NY Times och New Yorker.
April 4th, 2020 at 4:40 pm
Visst ja, det var ju en artikel ocksa. Jag laste alla ledtradarna och fattade ingenting, sa gick och spelade Fallout 4 istallet 😀
April 4th, 2020 at 4:43 pm
Easy mistake to make! 🙂
April 4th, 2020 at 8:15 pm
Det här var ju ett kul tidsfördriv i karantänen! Första gången jag ser ett sånt här korsord och ditt kändes som ett bra instegsexemplar. Jag och min sambo löste det tillsammans och vi klarade så småningom hela, så när som på vågrätt 24. Vågar man be om en ledtråd?
April 4th, 2020 at 8:44 pm
Roligt att ni gillade det, det gör mig väldigt glad! Jag kör rätt på. Lösningen är SORGE, som i Richard Sorge (https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Sorge). Kanske lite obskyrt, men så var det på den tiden… Nyckeln är alltså “grämelse” (sorg) + “e” = “efter” + “mindre” alltså förkortat.
April 5th, 2020 at 12:24 am
PS. Google sager att Allt om bocker las ner 2003. SvD: https://www.svd.se/allt-om-bocker-gar-i-graven
April 5th, 2020 at 7:26 am
Så sent…?! Hade jag inte en aning om. Kommer inte alls ihåg varför jag slutade skriva i den.
April 7th, 2020 at 7:51 pm
Tack! Sorg var vi förstås inne på eftersom vi hade o och g, men Sorge hade vi inte koll på så det var svårt att veta om det verkligen var rätt.
April 7th, 2020 at 8:13 pm
Jag var väldigt intresserad av Richard Sorge på den tiden, hade en roman på gång om honom, men den rann ut i sanden, som så mycket annat. Jag har ofta haft romanidéer om internationella spioner/skojare, t.ex. Folke Cronholm. Men så går det som det går, man tittar bara ut genom fönstret och undrar när det ska sluta.
April 7th, 2020 at 9:13 pm
Cronholm? Det namnet fick mig att tanka pa ett litet hafte jag hade nar jag var liten, med en figur som visade sig vara Folkes bror (filmen fran 1919, ratt saker pa att mitt hafte var farskare an sa). Och nu blev jag sugen pa madeleinekakor.
April 8th, 2020 at 7:09 am
Jag nämnde Folke Cronholm i förbigående i den här gamla posten: https://www.pressyltaredux.com/2012/03/zimmermann-wallenberg-kahn/
April 8th, 2020 at 7:32 am
Tankte just fraga vad han hittat pa, eftersom det inte stod nanting om nagra konstigheter i hans Wikipedia-artikel, men sen insag jag att nastan alla soktraffar for hans namn var om den affaren… nan kanske skulle uppdatera Wikipedia?
Sjalv haller jag mig till Viking och hans tricks.
April 8th, 2020 at 9:50 am
Grejen var den att Folke Cronholm hade en gammal beef med Wallenbergarna. Den gick tillbaka till FC:s tid som legationssekreterare i Tokyo 1907-11. Dåvarande svenska ministern där var GO Wallenberg, halvbror till Knut Agathon, utrikesministern. GOW hade anklagats, inte bara av FC utan många andra, inkluderat japanska myndigheter, för någon sorts skumraskaffärer (har inte hittat närmare detaljer). Det blev rabalder, FC återkallades till Sthlm, GOW sattes på grönbete i Turkiet (vad jag minns) och FC uppfattade sig som “förföljd” av svenska etablissemanget. Så hamnade FC alltså i Mexico under 1:aVk, fick en perifer roll i Zimmermantelegrammet, and the rest is marginal history… Och naturligtvis gefundenes Fressen för Gustaf Ericsson…