Pressylta ReduxPress. Media. Chark. GAIS. You know it makes sense.

Alma Etcetera

Categories: Uncategorized
Wednesday, Oct 28, 2015

I senaste LRB står en recension av en biografi över Alma Mahler (Werfel) (Gropius) (et al). Jag hade tidigare bara en vag föreställning om henne som en av de mest begåvade groupies som någonsin existerat, och dubbeltydigheten i det omdömet var avsiktlig. Men det är både värre och mer komplicerat än så, tydligen. Manipulativ och salongstyrannisk, rabiat och högljudd antisemit, egocentriker och alkoholist av heroiska mått (supandet var en arisk talang, enligt Alma, judar drack helt enkelt inte tillräckligt med Bénédictine)…

Å andra sidan var hon, enligt kunniga människor, en mer än begåvad musiker och kompositör. Den feministiska tolkningen av hennes beteende är att det var resultatet av framför allt Mahlers brutalt patriarkaliska åsidosättande av hennes talang (“Ska vi gifta oss så får du sluta komponera!” i princip). Jag kan med nöd och näppe gå med på den tolkningen, i alla fall i teorin, men om någon hade både tillfälle och resurser att komma förbi det patriarkaliska påbudet så var det väl just Alma Schindler. Hon kunde bett Mahler flyga och fara.

Till slut får man väl också beklaga – men också finna tröst i – att den annars helt felfrie Tom Lehrer inte hade rätt om det där med att “all modern women are jealous“. Då skulle vi varit illa ute.

5 Responses to “Alma Etcetera”

  1. Ja, inte bara kunde hon ha bett honom fara och flyga… Det kan vara värt att påminna om att Alma överlevde Gustav med 53 år. Visserligen gifte hon om sig med ett par andra berömda herrar som kanske inte heller tillräckligt uppmuntrade hennes uppenbara begåvning. Men att de nio åren med Gustav skulle förklara att hon inte komponerade fler sånger än hon gjorde är nog att tillmäta hans patriarkaliska villkor för deras relation en alltför stor betydelse.

  2. Fast nu bortser ni ju helt från att Mahler var bög, vilket kan ha försvårat relationen något, i riktning av olika missbruk på Fru-sidan. Jag tror ändå inte jag vill veta mer om det här. Vill hålla mig till Mahlers musik, enbart.

    Samt har jag alltid tyckt att namnet Alma Mahler låter alldeles för likt Alma Mater, vilket väl kan vara ungefär lika livsfarligt som att heta Lou Salome. Man borde tänka sig för när det gäller namn.

  3. Mahler bög? Undrar om du inte blandar ihop honom med nån annan, GB. Gustav von Aschenbach kanske?

  4. Lars H
    Jag kan ha lite fel, du kan ha lite rätt. Men ordet ambiguity har fastnat. och jag har sett detta omskrivas flera ggr, men saknar ork att hitta länkar just nu.
    Sänder dig den här, och sen behöver vi inte göra mer av den saken.
    http://www.moma.org/explore/inside_out/2014/06/10/luchino-viscontis-death-in-venice

  5. Thomas Mann var ju mer eller mindre bisexuell, var han inte? Och Visconti var förvisso en i gayklubben. Mahler, mer tveksamt. (Hans musik har haft en särskild attraktionskraft för hbt-män, som t ex Bernstein, men det är ju en annan sak).

    Hur som helst citerar Mahler Isoldes kärleksdöd på ett laddat ställe i tians final, alldeles före ett av de där förstämda pukslagen – det är ett nog så tydligt sätt att signalera hur mycket hon betydde för honom. 1910, i den wagnerdyrkande epoken, var detta en rejält mycket starkare meningsbärande gest än det hade varit femtio eller hundra år senare.

Archives



Pre-Wordpress Archives


September 2008
Augusti 2008
Juli 2008
Juni 2008
Maj 2008
April 2008
Mars 2008
Februari 2008
Januari 2008
December 2007
November 2007
Oktober 2007
September 2007
Augusti 2007
Juli 2007
Juni 2007
Maj 2007
April 2007
Mars 2007
Februari 2007
Januari 2007
December 2006
November 2006
Oktober 2006
September 2006
Augusti 2006
Juli 2006
Juni 2006
Maj 2006
April 2006
Mars 2006
Februari 2006
Januari 2006
December 2005
November 2005
Oktober 2005
September 2005
Augusti 2005
Juli 2005
Juni 2005
November-december 2004