En man och en kvinna
Categories: KulturelltThursday, Apr 10, 2014
Det är i Tyskland, kanske två-tre år efter krigsslutet 1945. En kvinna omkring fyrtio lever ensam: jag tror hon bor i en liten by eller mindre ort, det är i alla fall inte en storstad. Hennes man kom aldrig tillbaka från östfronten. Han är “rapporterad försvunnen”, dvs förmodligen död, som tusentals andra Wehrmachtsoldater. Kvinnans liv är en svårbemästrad rutin: livsmedelsbristen, kaoset, ovissheten. Men hon klarar sig. Hon är en hjälpsam, sympatisk, attraktiv kvinna. Plötsligt en dag dyker en man upp vid hennes dörr och säger, -“Liebchen… Det är jag. Heinrich. Det är jag. Din man.” Kvinnan tittar på honom en lång, lång stund. Minspelet, hennes ansikte under dessa minuter, är en hel roman. Till slut ler hon matt, och säger, -“Liebchen…”
Men det är inte hennes man. Det vet hon. Och det vet vi, för vi har sett foton på honom, vi har sett flashbacks där hon är tillsammans med sin make. Det här är en total främling, en okänd, ett tomt ark. Hon går med på lögnen och tar honom in i sitt liv av en hel uppsättning sociala, emotionella, sexuella skäl som utspelar sig över den kommande tiden. Och hon gör det till en början med all den skepsis och vaksamhet hon också skulle visat gentemot sin riktiga man, under de omständigheter som gavs. De bygger upp ett harmoniskt, om än kanske inte helt ut lyckligt, liv tillsammans. Jag minns inte exakt vad som händer i slutet. Jag tror främligen försvann igen, han också.
Med vissa licenser vad gäller tolkning och minnesförlust är det här en film av, tror jag, Rainer Werner Fassbinder. Är det nån som vet vad den heter? Jag har letat i filmografierna men inte hittat något.
April 10th, 2014 at 7:17 pm
Det låter ju till en del som “Martin Guerres återkomst” – men med de avgörande skillnaderna att den historien, och dess verkliga förebild, utspelades i 1500-talets Frankrike, och verkligen inte slutade lyckligt. Någon kallade Martin Guerre ett Shakespearedrama ur verkligheten och jag kan bara instämma.
April 10th, 2014 at 7:29 pm
Ja, det låter absolut som en modernisering av Martin Guerre, men nu när jag tänker på den här filmen så tycker jag mig minnas att maken och främlingen varit kompanjoner vid fronten och kommit till en överenskommelse att främlingen skulle “ta hand om” hustrun om något skulle hända, och att främlingen då valde att i stället “skådespela” maken…
Och för övrigt, jag känner inte igen någon av de moderna bearbetningarna av Martin Guerre som listas på WP.
Jag har också en känsla av att detta kan vara gamla LSD-nojor som ger sig till känna igen… ähem…
April 10th, 2014 at 8:24 pm
Synd att inte frågan gällde Rädsla urholkar själen, en av hans bästa filmer som jag otippat nog såg i London en rainy day för hundra år sen.
Men den här du berättar om är ju intressant, inte just ploten, men the reverberations…
April 11th, 2014 at 11:33 am
Maken som forsvann i kriget ar val Die Ehe der Maria Braun, fast den karln kommer val tillbaka sa den filmen ar det nog inte…
April 11th, 2014 at 12:08 pm
Fredrik, det är inte alls omöjligt att jag oavsiktligt fantiserat ihop det där heller… Och när jag nyligen läste om just Maria Braun klickade det till, men… Detta får nog hänföras till avd. olösta mysterier…
April 11th, 2014 at 12:18 pm
Den heter ju “Liebchen” förstås!