Gunnar Pettersson
TILL DET FRÄMMANDE SVERIGE
(ingår i 'Endast propagandan är sann', Moderna
Tider 1995)
Ezra Pounds Sverigebild var lika slumpartat sammansatt, lika excentrisk
som alla
de bilder han hade av kulturer han inte kände till särskilt väl.
De två huvudsakliga
ingredienserna utgjordes, framför allt i Cantos, av de svenska statsfinanserna,
särskilt under Vasa och det karolinska enväldet (Canto 97: "When
kings quit, the
bankers began again ") - och, självfallet, av Nobelpriset.
"Kan du fixa Nobelpriset åt mig nästa år?" skriver Wyndam
Lewis till honom i
december 1925, "eller vill du ha det själv?" Pound, som egentligen
inget hellre ville,
svarar honom från Rapallo några dagar senare: "Nej, Nobelpriset
är för idealister.
Det vill säga för såna som inte har nåt emot internationella
syndikat av vapenfabrikanter,
och kanonfabrikanter, som bara ser den sköna symboliken...etc..."
Det var på den
tiden, det. I december 1936 är tonen betydligt hövligare. Han
skriver nu till "den ende
ansvarsfulle skandinav jag är bekant med", Eric Mesterton, att Shaw
är en "lus"
jämförd med Hardy, Joyce eller James; att O'Neill i sin
tur är en "Shaw-epigon" som
bara inte går att jämföra med Cocteau, särskilt inte
den Cocteau som skrivit Antigone;
att C H Douglas och A R Orage borde ha fredspriset efter som de "arbetar
för freden"
snarare än "joddlar" för den (detta är alltså året
fredspriset utdelades till Carl von
Ossietzky...). Historien förmäler inte vad Mesterton kan ha svarat,
men inte långt
senare skriver Pound, uppgivet, till Lewis att "...Sweeden will be Sweeden
".
Och, det är klart, det vill det ju gärna.
Sverigebilden, som hänger här på väggen framför
oss, aningen på sniskan, andas
välstånd men inte överdåd. Tjocka varma textilier.
Lacken arbetad som glas. Krom
så djup att man kan simma i den.
Konsthistoriskt hör den till det modernistiska tidevarvet i så
måtto att den avsagt
sig alla anspråk på naturtrogenhet. Den bländar oss med
sin fullständiga autonomi
från påtaglig verklighet, med sin totala nonchalans inför
vad som faktiskt, bevisligen,
utspelar sig i landet. För det är naturligtvis inte dess uppgift,
och man är antingen
väldigt gammalmodig eller väldigt nymodig om man påstår
motsatsen.
Men samtidigt tillhör den det eftermoderna tidevarvet i så måtto
att impulsen
bakom dess tillkomst inte är konstnärlig utan museal. Kuratorn
har målat en tavla,
kritikern har skrivit en dikt; reklam med pretensioner. Dess huvudsakliga
funktion
begränsar sig alltså inte bara till att hänga där
på väggen, till att enbart och uteslutande
vara "artefaktiskt befintlig" - det modernistiska imperativet - utan att
dessutom aktivt
göra sig tillgänglig på en oerhört mycket brokigare
marknadsplats än så. Den måste
- och här rister det djupt i den modernistiska elitens själar
- gå omkring och hälsa.
"Stora länder lever man i, små länder lever
man med," skriver Francisco Goldman,
den från Guatemala härstammande amerikanske romanförfattaren.
Man lever
dessutom med dem på ett utpräglat personligt plan, som med en
dum kusin eller
en klok farbror. Gunnar Ekelöf gav det, en gång för alla,
benämningen "mosterlandet".
Små och heterogena kulturer låter sig ofta extraheras
i en slags Nationalindivid:
det är därför vi ofta är så vattenkammat,
tunnhudat måna om vad omvärlden tycker
om oss. Allt vi har att visa upp - från
folkdans till bytesbalans - är så all of a piece,
så personligt och individuellt, det vill säga odelbart. Och
det hjälper inte det minsta
att denna de små ländernas Nationalindivid
är sammansatt av något som egentligen
inte alls existerar, nämligen det drömmars stoff som
blir över när man summerat ett
lands alla beståndsdelar. Tvärtom: det är antagligen just
därför vi med sådan
oundviklighet drabbas av samma pina och samma lycka
allt eftersom vi följer
minspelet i hennes, mosters, ansikte. Sverigebilden är
bilden av det odelbara
Sverige, av Sverige som idé - snarare än det Sverige
vi ser med våra ögon, trampar
på med våra fötter och inte låter asylsökande
stanna kvar i.
Det egendomliga är inte bara att inget annat land
- bortsett kanske från Israel -
verkar diskutera sin bild på ett lika kategoriskt vis, utan
framför allt att dess funktion
vid det här laget blivit huvudsakligen terapeutisk. Kort
sagt, den är oändligt mycket
viktigare för oss själva än den är för den omvärld
som eventuellt kan tänkas ha en
bild av oss. Alla försök att expropriera den möter det häftigaste
motstånd: det är
ungefär som om något mindre välbeställt museum planerat
att sälja sin Zorn,
eller sin Amelin, till ett japanskt försäkringsbolag men snabbt
och effektivt brottas
ner till marken av härdade, väderbitna kultur-rustlers , med
sina ´K´-brännjärn
och sitt korthuggna tal: "Sverigebilden", mumlar de hest, "kommer
aldrig, säger
aldrig, att tillåtas lämna landet."
Problemet med detta är uppenbart. Om begreppet Sverigebilden
också ska
innefatta vår egen syn på oss själva blir det
så allomfattande att det blir praktiskt
taget meningslöst. All politisk, social och kulturell
debatt, diskussion, samtal,
interaktion handlar om bilden av oss själva; ett
samhälle berättar ständigt sin
historia, för sig självt framför allt,
för andra eventuellt. Den "interna Sverigebilden",
just därför att den är av sådant fundamentalt - och,
handen på hjärtat, rätt exklusivt -
intresse för oss själva, är något man måste
väsensskilja från dess externa
motsvarighet. Men då återstår enligt somliga frågan,
vilket Sverige är det
som ska presenteras utåt?
Det är förstås själva frågan, inte svaret, som
är problemet.
Det finns ett betydelsefullt, mörkt fält i Sverigebildens bakgrund.
Blicken dras
obönhörligt dit. Det är den plågsamma insikten att
utländska observatörer efter
Marquis Childs har funnit så många fel - framför allt
rent mänskliga brister -
i sättet vi valt att leva. Detta har i sin tur lett till att Sverigebilden
olyckligtvis fått
ett inslag av statlig plaidoyer. Att de allra flesta av dessa skribenter,
från Childs
till Chris Mosey, går att räkna in bland andra rangens klichémånglare
är inte
alls någon tröst, tvärtom. Det gör bara pinan så
mycket värre när uppenbart
intelligenta observatörer som Heclo/Madsen och Hans-Magnus Enzensberger
kommer och säger ungefär samma sak.
Sverigekritiken är rent känslomässigt inte alls lätt
att godta, och det verkar
gälla oavsett vilken politisk hemhörighet man har. Man märker
dessa emotionella
svårigheter särskilt tydligt bland utlandssvenskar. Sverigekänslor
- nattsvarta,
stugröda eller kaviarrosa - går naturligtvis
ordentligt på djupet hos många
som bosatt sig utomlands. När Sverige utsätts för
kritik - rättvis eller orättvis,
det spelar ingen roll - drabbas på något sätt hela
svenskkolonin personligen
av den: det är som om vår lojalitet till moster därhemma
blivit utmanad, som
om man ifrågasatt inte vår svenskhet utan vår svenskdom.
Jämsides med
denna sårbarhet ligger också en mer eller mindre uttalad förväntan
på
utlandssvenskar - och detta är egentligen oerhört bisarrt - att
de ska "representera"
Sverige, vara goda ambassadörer, särskilt om man är involverad
i någon offentlig
situation. Man ska, kort sagt, gå omkring och hälsa. Vad man
än anser om Sverige,
och vilken anledning man än hade att lämna det, så
är den svenskdom vi alla
delar en transcendental och imperativ svenskdom.
Naturligtvis är Sverigebilden till alldeles övervägande del
en produkt av den
socialdemokratiska epoken, däri består hela dess ikonografi;
det vore lögn att
påstå något annat. Det är följaktligen inget
att undra på att det råder förvirring
kring Sverigebilden precis som det gör kring det träd från
vilket den lite övermogna
frukten föll. Men under tiden har det skett en besläktad och
minst lika viktig
förändring: Sverigebilden är inte längre något
som vi huvudsakligen importerar,
något vi inhämtar från omvärlden. Huvusakligen, alltså:
en liten kvarleva av
Sverigebilden som importvara finns förstås fortfarande i det
av UD redigerade,
årliga kompendiet med utländska pressklipp om Sverige, men det
är också en
företeelse som i stort sett bara bevisar hur trevligt det är
med förutsägbarheten.
Den som söker han finner.
I stället har Sverigebilden i växande grad kommit att bli
ett utpräglat exportobjekt.
Själva dess väsen har förändrats, inte bara från
informativt till propagandistiskt,
utan från kulturellt till kommersiellt. Den framstår numera
som något man först
investerar i och sedan - när kungen och Göran Sonnevi har
åkt hem - väntar
sig en viss avkastning på. Detta är en olycklig utveckling av
flera anledningar.
Det är väl, för det första, knappast någon
överdrift att påstå att den bild omvärlden
har av Sverige har den praktiskt taget oavsett hur mycket pengar
vi spenderar
på den, oavsett hur mycket vi ängslar oss
för att den inte är den riktiga,
eller
den positiva, eller den rättvisa bilden. De flesta,
svenskar likaväl som Ezra
Pound, tenderar ju att ha uppfattningar om främmande
kulturer som härstammar
ur ett ganska slumpmässigt urval representationer, som nuförtiden
ofta är mediala,
ofta ett begränsat antal metaforiska individer. Och då inte
sällan idrottsmän: att
exempelvis Björn Borgs baslinjespel utgör svenskhetens väsen
är en hos många
utlänningar grundmurad föreställning som inga Sverigesatsningar
i världen kan
göra något åt.
För det andra underskattar man allvarligt det motstånd som nu
för tiden finns
mot image management av den typ som Sverigebilds-ideologin
egentligen är
ett rätt gammalmodigt uttryck för. För att inte tala om
det motstånd som finns mot
att tillägna sig rättvisa och nyanserade bilder, vare sig av
Björn Borg eller den
kultur som formade honom. Allt som faller inom ramen för Sverigebilden
- och
det är som bekant inte lite - tenderar att beskrivas med marknadsföringens
24-punkts helvetica på glansigt papper. Vilket för oss till
en tredje och kanske
avgörande faktor: denna Sverigebildens kommersiella själ har
gett upphov
till en fatal sammanblandning av två kompetensområden
som egentligen
borde vara strikt åtskilda: å ena sidan turist-
och investeringsfrämjande insatser,
å andra sidan Sverigeinformation. Detta visar sig bl
a i regeringens uppdrag
(SFS 1992:584) åt det lite olyckligt benämnda Styrelsen för
Sverigebilden: "att
bidra till spridandet av information om Sverige utomlands
och till exportfrämjande
marknadsföringsinsatser som kommer turistnäringen till
godo". Det är en sak att
marknadsföra det fantastiska Sverige som turistland. Att marknadsföra
Sverige
som land , som kultur, i ett falsettröstat singularis
- i stället för att helt enkelt öppna
mängder av kommunikationsvägar i ett samtalsbetonat pluralis
- härstammar
ur ett ohyggligt pinsamt och förnedrande mindrevärdeskomplex
som vi egentligen
borde gjort oss av med för länge, länge sedan.
Det ligger liksom i "Sverigesatsningens" natur att den utgör ett
svar på frågan
"Vilket Sverige...?" - mer eller mindre välformulerat
kanske, men ett svar som
under sin framarbetning absorberat en hel mängd politiska
och kulturella
antaganden, vare sig det var avsikten eller ej. Ett av dessa antaganden,
singulariteten, ska jag återkomma till. Ett annat är en slags
litenhetsideologi.
Den innebär att när vi försöker tänka
oss hur omvärlden ser på oss - om den
nu överhuvudtaget gör det - så sker det ofelbart
på det här halvt ängsliga,
halvt självömkande "lilla-Sverige"-viset. Sverige klär sig
alltför villigt i rollen
som teskedsland, som ett rö på storpolitikens ocean, räddhågset
klamrande
sig fast vid alla dessa halmstrån om att vi kan undgå stormaktsdominans
om
vi bara sitter tillräckligt tysta och stilla; om att vi kanske
kan stå utanför den
här gången också och precis som förr i världen
komma undan med att sälja
pappersmassa och specialstål till kontrahenterna; om att opportunismen
-
moralisk, ekonomisk, politisk - återigen kan adlas till utrikespolitisk
princip
när det börjar blåsa ute i världen. Litenhetsideologin
tar sig idag sitt överlägset
märkligaste uttryck i den nya Nationalvänstern, i detta
bisarra svenskhetsivrande
som ligger som en envis, giftig bronkit under en i övrigt ofta
sund kritik av
polisstatens, beslutsmanipulerandets och sekretessens EG.
Vi är helt enkelt stora nog, i Francisco Goldman-mening, att inte längre
behöva en Sverigebild. Särskilt inte en som flinar
så nervöst mot betraktaren
och oupphörligen dunkar honom i ryggen för att han gjort
det kloka valet att
fälla blicken på den. Detta innebär att man också
måste "avindividualisera"
Sverige och detta för oss tillbaka till frågan om singularitet.
Mosters frånfälle
innebär att man accepterar det stora och delbara Sverige,
som man kan leva
"i" därför att det blivit samtidigt både med omvärlden
- framför allt med "det
europeiska" - och med sig självt i alla sina språkliga
schatteringar, samtalsformer
och förväntningar. Vad nu Sverigebilden än må föreställa
så verkar den
tvärtemot alltid halka efter därför att den inte får
någon verklighet för oss om
vi inte först fått vänja oss ordentligt
vid den, ungefär som vi vant oss vid Kalle
Anka på julafton, vid Nobelhögtidligheternas extremkitsch,
vid den historieromantiska
nationalrenässansen som ett substitut för en ökad historisk
medvetenhet.
Sverigebilden, för att kunna överleva, måste alltid ha
dessa tydliga terapeutiska
undertoner och tillfredsställa vårt behov av tröst. För
att kunna göra det måste
den visa upp - för omvärlden och för oss själva - en
nationell singularitet som är
lika förutsägbar som den är falsk, men som i upphovsmännens
ögon förmodligen
har den fördelen att den verkar hanterbar för de som aldrig
förut hanterat Selma
Lagerlöf och en ny Volvo på en och samma gång. Jag kan
med andra ord inte tänka
mig en nutida definition av "svensk kultur" som kan stå helt och
hållet på egna ben,
som inte vinglar och dröser till marken så fort man rycker bort
ett eller annat av
alla de meningslösa, slumpmässiga, sentimentala eller helt enkelt
inkompatibla
antaganden som den stöder sig på.
Det är igenkännandet som är kruxet. Vi, som alla andra, måste
se oss själva
i ögonen och en gång för alla inse att de figurer som blickar
tillbaka på oss är främlingar.
Främlingsskapet, som Julia Kristeva påpekar, är något
man ska välkomna och vårda.
Tolerans och öppenhet, att ta sin plats i eftermoderniteten
med i alla fall en antydan till
värdighet i behåll, innebär att man erkänner
inte bara att man är främling inför andra
utan framför allt inför sig själv och det är
en process som utspelar sig simultant med
att bilderna av en själv växer fram och förändras,
ständigt förändras. Kristeva
säger att man borde se denna process som en partikularitets liv inuti
en större
partikularitet och på det politiskt-nationella planet som ett
förhållande grundat
på en kontraktsbaserad, republikansk gemenskapstanke: hon preciserar
den
som Montesquieus esprit général.
För tanken vidare: kan man inte spåra något monarkiskt,
något av Ludvig XVI:s
öde, i Sverigebilden? Smärtsamt medveten om att de nya samhälleliga
imperativen
hyser liten eller ingen respekt för varken hans singulära ovanförstående,
hans
moderniseringsförsök - en del tafatta, en del lyckade -
eller hans andtrutna försök
att i alla fall komma jämsides med (och överleva) en ny
nationell dynamik: en ny
politisk och social geometri som inte bara är mycket mer komplicerad
och svårdefinerad
än den tidigare utan också gör en dygd av att vara det.
Åtminstone kan man se den
här formen av republikanism som ett möjligt alternativ till litenhetens
och svenskhetsivrandets
och Sverigebildens och historieromantikens nasala hymner till det välbekanta,
till
Herders hackhostande gamla Volksgeist som inte bara envetet
vägrat dö utan rent
av genomgått en inte helt igenom lyckad föryngringskur och blivit
en stapplande,
skränig vapendragare åt ett Europa, om inte ett Sverige, som
förlorat tron på sin
egen inbillningskraft.
©
Gunnar Pettersson