P R E S S Y L T A R E D U X
Arkiv: September 2005
För att avsluta
en utpräglat musikalisk vecka: en Dylanhistoria till. Som är
garanterat
sann, dessutom.
Tom Kommer-inte-ihåg-vad-han-heter-i-efternamn (sorry) är en
ruggigt bra sessiongitarrist
här i stan: en storvuxen glaswegian, som till råga på
allt
spelar enbart med
högerhandens tumme, inga fingrar eller plektrum eller annat tjejigt,
och föredrar
Gibson, med det murrigare ljudet, kanonbra. Hur som helst, en gång
fick
Tom jobb på
en studioinspelning med His Bobness. Mitt i en låt bryter Dylan plötsligt
och säger
nåt om att han "måste vila rösten", varefter han går
ut i kontrollrummet. Då
muttrar Tom på
sin bredaste glasgow: "Wha' fuckin' voice...?" And you guessed it:
mickarna är
förstås fortfarande på. Dylan ser definitivt inte
det roliga. Nån timma senare
sitter Tom på
planet tillbaka hem.
I morgon kommer lite lördagsläsning om lärlingar, och mästare, och raggmunkar.
Gammal fråga,
men varför är det så tillfredsställande att se en
byggnad rivas på det
sättet som
dom gör just nu utanför mitt arbetsfönster: det är
en gammal fyravånings
skolbyggnad dom
river med en stor jävla dinosauriemastondont 15-20 meter hög,
som
krossar allt i
sin väg. Och när jag säger "gammal" så menar jag det
metaforiskt, för
kåken byggdes
på 1960-talet. Hus från den tiden åldras ju mycket fortare
än mycket
äldre hus.
Det jag sitter i just nu är 159 år gammalt och i alldeles utmärkt
kondition.
Det är kanske
just det som är så tillfredsställande, det här med
einstürzende Neubauten.
Som för övrigt
är ett jävla bra namn på ett band. Ett annat är That
Petrol Emotion.
Mycket musik på sistone. Vassar Clements. Lasse Dahlqvist. Dylan...
Majoriteten av svenska folket: Vilket föredrar du, house eller techno?
Mungo Jerry. Pay attention.
PLUS: Dom har hittat Ithaka! (Undrar om jycken finns kvar?)
...ropar Nisse Tönt
i publiken i Manchester 1966, det emblematiska ögonblicket som blir
slutscenen i Scorsesefilmen.
Dylan svarar, med en rätt triumfatorisk röst: "I don't believe
you! You're a liar!"
Så vänder han sig om och säger till bandet att dra upp
den till elva,
give it a bit of
fucking welly, och så vräker dom igång med 'Like A Rolling
Stone'. Magnifikt.
Vad jag inte fattat
var att filmen egentligen bara täcker Dylans karriär fram till
det ögonblicket.
Jag trodde den
skulle gå in på resten också: motorcykelolyckan, bortavaron,
återkomsten.
Men det här
räcker ju mer än väl.
Och så visar
det sig att Vassar Clements dog för nån månad sen, till
råga på allt. Dagens
runa
i Guardian nämner inget om det, men jag har för mig att han spelade
med Dylan också.
Kan dock ha fel.
'The Jimi Hendrix of the fiddle' är i och för sig en fånig
grej att kalla honom,
men visst var han
en virtuos. Och Old and in the Way var ett kanonband: Vassar, Jerry Garcia,
David Grisman,
John Kahn. Sånt kan, som det heter, inte vara helt fel.
PS: Det bloggas
hej vilt om Bokmässan, ser jag. Nu också hos Malte.
Bokmässan är för oss
civilförfattare
vad Falluja var för civilirakier: en trefaldigad mardröm med
smör på. Har bara
varit en gång,
men det räckte. Författare överallt, ju... Och kulturjournalister,
till på köpet.
"What fresh hell
is this?" tänkte jag och drog iväg till en Lasse Dahlqvist-revy
på Artisten i
stället. Mycket
roligare, och framför allt mycket mer lärorikt. (Där uppträdde
bl.a. en sångduo,
två goa gôbbar
modell äldre, som kallade sig 'Vi är vackrast när det skymmer'.
Sånt ser man
inte på Bokmässan,
minsann...)
Det här bara
som ett första inlägg, som kommer att redigeras under de kommande
48
timmarna. Scorseses
Dylanfilm, alltså, första delen igår kväll, och som
jag tar för givet går
i Sverige också.
FY. FAN. VA. BRA. Oj oj oj... 'Desolation Row' i Newcastle. 'Medgar Evers'
på första
Newportfestivalen. Dylan som mannen utan egenskaper och som på samma
gång 'if
you ain't got'em flaunt them...'. Och såna gobshites och lootheramawns
som
Liam Clancy som
plötsligt blir trovärdiga... Bara en sån sak. En
del bloggar frågar sig ibland
om det var bättre
förr, och, ja, det var det. Just listen and learn.
En del gnäller
om att intervjun är fem år gammal och att det inte är Scorsese
som gör
den (utan Jeff
Rosen, Dylans manager) och att Scorsese i stort sett bara satt sitt namn
på en produkt.
Det första och andra tycker jag inte gör nån skillnad,
eftersom det förutsätter
att man skulle
fått väsentligt annorlunda svar idag, och poängen med vad
Dylan säger är ju
att så näppeligen
är fallet. Vad Scorsese har gjort är vad Scorsese gör bäst:
klipper. Han
är ju mästerklipparen
från nürnberg, och här är han i högform, helt
enkelt: arkivmaterialet
är perfekt
avvägt, där det kunde blivit tyngande. Hur som helst, i kväll
bänkar vi oss för
del 2. (Och förresten,
vilken underskattad gitarrist Robbie Robertson alltid har varit...)
Förresten,
här är en rolig Dylanhistoria som gått i den här stan
i många år. En del säger att
den är en
vandringssägen, andra garanterar att den är sann. För tio-tolv
år sedan höll Dylan
på att spela
in en platta och ett par av spåren skulle han spela in i Dave Stewarts
studio i
Muswell Hill i
London, en studio som han byggt i ett vanligt bostadshus i vad som är
en ganska
vanlig stadsdel.
Hur som helst, Dylan landar på Heathrow, sätter sig i limousinen,
och säger
till chauffören
att han ska till, säg, 54 Rosemary Avenue i Muswell Hill. Nu är
Muswell Hill som
många andra
stadsdelar av den typen, dvs. att näraliggande gator heter förvirrande
lika:
Rosemary Avenue,
Rosemary Road, Rosemary Crescent osv. Dylan kommer alltså till 54
Rosemary Avenue,
kliver ur limon, och går fram och ringer på dörrklockan.
Därinne befinner
sig då en
kvinna i 35-40-årsåldern, som går och öppnar och
ser att - herrejävlar, det är ju
Bob Dylan! Då
säger Dylan: "Hej, är Dave hemma?". Då råkar det
sig så att den här kvinnans
man också
heter Dave. Och inte bara det: Dave råkar vara en total Dylannörd,
har alla
plattorna, alla
böckerna, allting. Så hon tror att Dave, hennes man, vunnit
nån slags tävling
eller nåt,
och bestämmer sig för att spela med: "Nej," säger hon till
Dylan, "Men han kommer
hem från
jobbet rätt snart, du kan väl komma in och vänta?" Och det
gör Dylan, sätter sig i
soffan i vardagsrummet,
avböjer en kopp te, väntar, konversationen kommer ingen vart.
Efter
en evighet hör
då kvinnan äntligen en nyckel rassla i ytterdörren, så
hon springer ut i hallen
och fram till sin
man, och säger, "Du anar inte vem som sitter i vardagsrummet
- Bob Dylan!"
Och Dave svarar:
"Bråka inte nu, jag har haft en jävligt taskig dag på
jobbet...". Men hon
insisterar, drar
in honom i vardagsrummet, Dave får syn på Dylan, och får
ur sig ett "Hallå, Bob!",
innan han svimmar.
Hur som helst, missförståndet reds upp, Dave får några
autografer, Dylan
drar iväg.
Och jag vet i alla fall två som känner nån som känner
nån som känner nån som
frågade Dylan
om det verkligen hände. Och Dylan ska ha sagt ja. Och om det inte
hände så
borde det ju ha
gjort det.
PS: Ser att Expressen
bloggar från Bokmässan. Det kanske jag också skulle göra.
För jag
har ju den avsevärda
fördelen av att inte vara där.
Tänk, ibland
kan en enkel rubrik få en halvmulen, halvdyster vardag att vända
sig
till en strålande
solig lördagmorgon med grapefruktjuice och korvmacka. Den enda
smolken är
väl att analfabeterna som redigerar DN inte vet att det heter GAIS.
Från den här
veckan får också Time
Out en makeover. Nu har jag inte läst Time Out
regelbundet på
länge, så jag kan inte göra nån riktigt rättvis
bedömning. Men om
man bara slänger
ett öga på löpsedeln varje vecka, som jag i alla fall gör,
så märker
man att den har
kört en förfärlig massa kändisbabb en lång tid,
och att the leads på
sistone blivit
mer londonfokuserade, vilket tydligen beror på en ny chefredaktör
som
dom hämtat
från (den utmärkta) Observer Sport, månadstidningen. Det
är som jag
alltid sagt: att
koncentrera sig på vad man gör bäst är alltid en bra
idé.
...som dom säger
på skolgårdarna. "Fotomodell tar kokain". Jag menar. Ärligt
talat.
Skulle den här
nyheten haft en likadan livskraft om man sagt att påven är katolik,
eller
att det är
måndag i morgon? Det har gått över en vecka nu, och ännu
har chocken
tydligen inte lagt
sig hos H&M, och andra. Nu ska dom alltså dra henne inför
rätta
också, enligt
Expressen (orkar inte länka...). Jag menar. Ärligt talat.
Eller som nån
kommenterade i veckan, "Jag ser hellre att min tonårsdotter snortar
några linor
koks än att hon har på sig såna jävla kläder...".
Tekniknytt: Från
och med i eftermiddag har jag mobiltelefon, min första någonsin.
Har
helt enkelt fått
ge upp en kamp som blev allt ojämnare med åren. Ska ärva
sonens
gamla, för
han har skaffat ny (dvs. studielånet har kommit). Det känns
ju lite pirrigt.
Hoppas ingen ringer.
Särskilt inte när man sitter på bussen.
Det ser ut som vi
ska flytta i november, äntligen. Och byta stamsamhälle, dessutom.
Bortsett från
en kort sejour i Kensington har jag alltid bott i dom här områdena,
dvs.
NW3/5/6: först
West Hampstead, sedan Belsize Park, sedan West Hampstead igen och
till sist den här
kåken i Camden, där vi har varit i nitton år. Nu ska vi
bli East End-bor.
Norra East End,
närmare bestämt: Hackney/Dalston. Det känns så klart
lite vemodigt.
Men inte överdrivet.
Vad kommer jag att sakna? Hmm... Polska korvfabriken, förstås.
Jean och Rob, grannarna.
British Library på promenadavstånd. Primrose Hill. Ett par
lunchrestauranger:
Marine Ices (fusilli alfredo) och Limonia (sheftalia med ris). Förr
i
världen hade
jag sagt Compendium också, bokhandeln, men den stängde för
några år
sen. Vad kommer
jag inte att sakna? Turistinvasionen lördag-söndag på Camden
Lock
Market. Trafikstockningarna
med alla dessa jävla medelklassdrägg vars ungar inte ids
gå till sina
(privat)skolor utan måste köras i dessa jävla four-by-four
avgasmonster dom
nödvändigtvis
ska ha. Att utan förvarning plötsligt få syn på Eric
Hobsbawm på 24:ans
buss (lysande historiker,
but gawd what an ugly fuck...). Konstiga Marie, som kommunicerar
med getingar, och
inte kan sluta prata om det. Och Hackney ser jag faktiskt fram emot.
Det är mycket
mera sjud där borta. There's a buzz. Mycket turkiskt-grekiskt-balkan,
så
på charkfronten
blir det säkert mycket nytt och spännande. Håller just
på med en
hänsynslös
rensning bland böckerna, enligt principen "om den finns på bibban
så behöver
man den inte",
och mycket blir det inte kvar. Svenskt om 2:a världskriget. Kreuger-
och Palmeböckerna,
för säkerhets skull. Och sånt som det är förbjudet
i lag att sälja av:
poesi, Flann O'Brien,
Östergrens Nusvenska ordbok -
Majoriteten
av svenska folket: Ursäkta mig, men vad har detta med
press
och media
att göra?
Inte en aning.
Majoriteten av svenska folket: Tänkte väl det...
Men jag nämnde ju nåt om chark i alla fall.
Majoriteten av svenska folket: Ja. Det är ju, ähm, en tröst.
OK, då kan
man gärna läsa
Sebastian Faulks om Henry Green i you-know-what idag.
Det är Faulks'
(nerkortade) förord till en nyutgåva av tre av Greens bästa
romaner:
Living, Loving
och Party Going. För mig är Green en mästare, hans prosa
är bokstavligt
enastående
i det engelska nittonhundratalet: enkel men subtil, musikalisk, filmisk,
helt
igenom modern.
Skaffa gärna nyutgåvan, alltså, och glöm den andra
gröningen, Graham.
• The Guardian: Simon Jenkins om terrorlagarna.
• NYRB: Peter Galbraith om Irak.
• LRB: David Runciman om The Ashes.
• Pressylta Redux (länk ej nödv., du är redan där [här])
Många förvånar
sig över att London bara har en kvällstidning, Evening Standard.
Och
lite märkligt
är det kanske. Robert Maxwell försökte konkurrera för
en hel del år
sedan med Evening
News, men den gick till slut under. Och lika märkligt är det
ju
egentligen att
nu är det för sent att försöka göra något
åt det, att ES kommer att
regera ensam i
framtiden också. Två huvudsakliga anledningar, skulle jag sagt:
först
så klart
långsiktigt sjunkande läsarsiffror och med dom annonsintäkter;
sedan
gratistidningarnas
intåg.
Jag köper väl
ES ett par gånger i veckan i snitt, bland annat igår till lunchen
(salt beef,
inlagd gurka, ärtor,
kokt potatis, inte dumt) och ordet som sammanfattar tidningen i
mina ögon
är "ojämn". För det första tycker jag den är ett
huller-om-buller att läsa:
först några
sidor nyhetsrapporter, sedan ett block kommentarer och ledare, sedan några
sidor om London
Fashion Week, sedan mer nyhetsrapporter, sedan några recensioner,
sedan annonserna,
och till sist sporten. Den är vad man med en mer vetenskaplig term
kan kalla en jävla
röra. Politiskt får man nog säga att den står till
höger om mitten,
men deras kampanjer
är likadant mycket en fråga om hit-and-miss: bra kampanjer om
trafiken, om Millennium
Dome och annat; en lång och misslyckad kampanj mot
Ken Livingstone,
borgmästaren - misslyckad, därför att den började lukta
personlig
vendetta till slut
och alienerade därmed många läsare (ett slags vapenstillestånd
råder
numera). Rent journalistiskt
har den börjat skärpa sig på sistone, den täckte framför
allt bombningarna
på ett utmärkt sätt och fick ett upplagelyft med det. Dessutom
har
den förstås
nära-nog-monopol på radannonser: ES är bland annat första
hållplatsen
om man letar bostad.
Men det är inte utan att man skulle vilja någon tog den i kragen
och skapade lite
ordning och reda. För det ska det vara här i livet.
Avd. Grejer man gör som är jävligt korkade, men som man gör ändå
• Om en länk inte funkar, klicka på den en gång till - men hårdare...
En sån feature
ska man ju ha, ungefär som Expressens 'Alla dessa dagar' och The
Onions 'This Day
in Onion History'. Vi saxar alltså ur arkivet:
Måndag 21 september 1952 - : - Nya 'Vilda Västern' - the verdict
Jag tycker
för det första formatet är helt fel: 16.5 X 8 cm, eller
'checkhäftesformatet'
som branschen kallar det, jag kan inte se att
det har
någon framtid alls, det är alldeles för litet. Men man
får
väl
trösta sig med Kapten Miki och hans kumpaner Windy och Salasso
och alla
deras äventyr, det är historier som har det mesta: inga
grafiska
märkvärdigheter, narrativ struktur, bra replikskifte, osv.
En sak bara,
som de flesta kommentatorer också undrat över: skulle
en cowboy
som Kapten Miki verkligen dricka mjölk på saloonen...? Hur
som helst,
jag ser fram emot nästa veckas nummer.
Fan, det där var rätt kul. Här är en till:
Torsdag 21 september 1816 - : - Der Wienerkorv ist uppgefunnen!
Grosses news
für les amis des charcouteries, en lysandhe dhag i gris-
köttets
Geschichte: wienerkorven har gjort entré! Tog just en premiärkorv
(med vanlig
senap) på Hölderlinplatz - men tänk om man kunde lägga
potatismos
på den också! Och själve Strauss sällar sig till
hyllningskören:
Wienerkorv,
nur Du allein
Sollst
stets die Wurst meine Träume sein!
Några spridda tips den här gången:
• chorizo
- jag tycker många chorizos är rätt överskattade,
särskilt som det inte verkar
finnas (i London
alltså) särskilt många man kan laga mat med, utan som
bara fyller ett
slags ölkorvbehov,
och dom kan ju gå från tuggigt-men-OK till rent oätligt.
Men på
spanska delin Brindisa
(Exmouth Market, Clerkenwell; trevligt område, för övrigt)
finns
några att
välja på.
• frankfurters
- dvs. mer eller mindre vanlig varmkorv till vardagsbehov (för mer
festliga tillfällen
får man helt enkelt specialimportera) kan jag väl rekommendera
det
tyska Hertasortimentet,
som finns lite varstans. Den är som sagt ingen idealisk lösning,
men den glasburkade
varianten duger OK om man inte har nåt annat.
• isterband
- ojämn tillgång i de huvudsakliga svenska outlets jag känner
till (se under
"pressylta") och
särskilt inte de bättre märkena. (Jag är fortfarande
öppen för en
sponsringsdeal
med Lammhults Syrliga: om nån av läsarna har försänkningar
i Ello Livs
så lägg
gärna ett ord).
• kassler
- finns visserligen att köpa som "kassler" här och var, men för
det mesta
seglar den under
grek-cypriotiskt flagg och kallas då loundza.
• loundza - se under "kassler".
• mortadella
- och andra italienska charkvaror av kvalitet köper man företrädesvis
hos Fratelli Camisa
på Old Compton Street i Soho (Wardour Street-ändan av OC Street).
Fratelli Camisa
är vad guideböckerna brukade kalla "en upplevelse".
• pressylta
- finns ingenstans, vad jag vet: inte på IKEA, inte på The
Swedish Affär på
Crawford Street
(närheten av Baker St), inte nånstans.
• senapsfrågan
- är så klart en central fråga i charksammanhang, och
den har många
svar. De klassiska
svenska är det ojämn tillgång på vad gäller
både IKEA och Svenska
Affären, man
får lita på turen helt enkelt. Vad gäller de engelska:
den klassiska, vrålstarka,
illgula Coleman's
är bra till en hel del, men återhållsamhet krävs.
Jag har också en svaghet
för Coleman's
mörka grovkorninga, särskilt på rökt skinka. Ett dumbing-down-tecken
är att
man ser mer och
mer av den vedervärdiga French's, den amerikanska (ironiskt nog...).
I nästa charkavsnitt:
en hyllning till den mallorquinska sobrasadan, världens kanske mest
versatila (och
obscena!) korv - med recept!
Jo, Guardian då -
Majoriteten av svenska folket: Stön, inte en gång till...
Jag lovar det ska
bli den sista. På ett tag. Hm. Alltså, det var ju inte utan
att man
undrade hur Independents
mediabilaga idag skulle hantera den omdanade rivalen,
särskilt som
Guardian såg en 40-procentig ökning av upplagan på första
måndagen,
och 20-30-procentig
veckan ut. Indies mediekrönikär Steven
Glover kan väl beskrivas
som en 6.5-av-10-poängare,
och gör en ganska rättvis bedömning där han bl.a. tror
att en hel del
av julgranspyntet (feta citattecken på vita ytor, osv) kommer att
försvinna
när journalistiken kräver mer utrymme. Men på motsatta
sidan kör dom
en intervju
med David Hillman, som omdesignade den nya (nu gamla) Guardian 1988.
Han avskyr den
nya, framför allt den blåa mastheaden, som han tycker gör
att
tidningen ser ut
som en upmarket Metro, ungefär. Och även om han förnekar
det
så luktar
det ju klart lite sura rönnbär om Hillmans kommentarer, särskilt
om Guardians
creative director
som "inte har en bakgrund i graphic design". Så det så. Blää
på dig.
Änna.
OK, i morgon ska det bli charkvaror igen.
Majoriteten av svenska folket: Hurra.
Av dom kommentarer
jag sett hittills (både i söndagstidningar och annorstädes)
så
verkar branschfolkets
betyg på nya Guardian ligga på snitt 6.5 av 10. Många
har
pekat på
ett problem med förstasidan som jag inte hade tänkt på.
Det är att när
tidningen ligger
vikt i hyllorna så ligger den för det första på sidan,
så att man inte
kan läsa rubriken
utan att vrida på huvudet. För det andra så ligger the
masthead
så långt
ner (en femtedel ner, skulle jag sagt) för att få plats med
inside splash-
grejerna högst
upp, vilket innebär att huvudrubriken nätt och jämnt syns
ovanför
vecket och praktiskt
taget ingenting av eventuella bilder. Hur, har en del frågat sig,
skulle den klarat
en stor händelse som 7/7? Inte särskilt bra, antagligen. Jag
kan
också rapportera
att de allra flesta håller med mig om G2, dvs. att storleken är
ett
uppenbart problem.
Biggish news idag
är annars att Blair ska ha sagt till Rupert Murdoch i New York i
veckan (så
gissa vem som läckte...?) att BBC:s täckning av Katrina var utpräglat
"antiamerikansk"
och "skadeglad". Vilket är horseshit on stilts, naturligtvis, men
visar mer än
väl hurdant klimatet är just nu. Vad Blair avsåg är
inget mer än den
typ av rapportering
som exempelvis Matt Frei, huvudkorre i USA, levererade och
där han i
princip säger, tre-fyra dagar in i katstrofen, att det är häpnadsväckande,
haktappande, absurt,
att världens rikaste land inte kan få tummen ur, och kan det
möjligtvis-möjligtvis
ha något att göra med de flesta offrens ekonomiska och etniska
profil? Vilket
väl är vad vi alla undrade lite grand...
Jag har alltså
satt ihop några kommentarer om första veckan med den nya Guardian.
P.g.a. utrymmesskäl
lägger jag upp det separat. Läs
mer här...
En annan liten reflektion,
så här lördag middag. I en diskussion
borta hos Malte igår
fick jag på
huden av en mycket bildad, men arg, människa för att jag läser
Hölderlin-
dikter, och för
att jag har gjort det i många år, och för att jag fortfarande
brottas med
svåra passager
i dikterna. Detta upplevde denna bildade, men arga, människa som
obeskrivligt fånigt.
Det är klart, det är kanske lite oväntat att bli anklagad
för att
tycka om, och brottas
med, tysk lyrik på just en litteraturblogg, som Maltes, och just
under en diskussion
om poesi. Men jag blev också mer förvånad än något
annat, att
något så
oskyldigt skulle kunna väcka så starka känslor i någon
annan. Jag får kanske
ta det mer försiktigt
med Hölderlin i fortsättningen. Och med Trakl, Rilke, Celan,
som
jag också
läser, försöker översätta, brottas med, helt och
hållet för mitt eget höga
nöjes skull.
Mitt misstag var att överhuvudtaget nämna det i ett publikt sammanhang,
ens i en bisats,
för det framstod uppenbart som oerhört högfärdigt och
skrytigt och
annat massa hemskt.
(Vilket i sin tur är det riktigt komiska i alltihop, eftersom mina
brottningsmatcher
är katastrofalt ojämna affärer, tolkningarna pendlar mellan
trevande
och pinsamma, proportionen
överstrykningar/kvarstått är ungefär 9:1). Men jag
måste
ändå
säga: things have come to a pretty pass, haven't they, när man
begår ett såpass
ljudligt klavertramp
för att man säger att man läser dikter på tyska och
inte begriper
dom helt och hållet!
Igår kväll
gick första avsnittet av '49Up', den sjunde i serien där Michael
Apted sedan
1964 följt
ett drygt dussintal människor sedan 7 års ålder och filmat
dom vart 7:e år.
(Jag tror dom har
visats i Sverige också). Totalt gripande samhällshistoria, det
är
Balzac och det
är Dickens och det är Galsworthy och det är... allt. Vad
hände med Tony,
den lille rolige
East End-killen som inget hellre ville bli än jockey, och som sedan
blev
taxichaffis? Han
har, naturligtvis, villa i Spanien. Spelar golf. En av de stora sociala
rörelserna
som programmen beskriver är hur det gamla East End har flyttat till
Essex.
Och naturligtvis
säger Tony saker som "Jag är inte alls rasist eller nåt,
men East End
nuförtiden...
Man vill ju leva med sitt eget folk, va?". Och så Jackie, hon som
vid 21
satt och kedjerökte
och var fruktansvärt, plågsamt olycklig över den väg
medelklass-
livet verkade ha
stakat ut åt henne. Och idag: där sitter hon mitt i medelklassmeten,
med barn som det
går bra för och hästar i stallet och maken och två
bilar och... Och
man ser på
henne att hon inte slutat vara olycklig. Hon säger att det här
nog blir det
sista programmet
hon medverkar i och man vet precis varför: hon orkar inte se tillbaka
på vad livet
kunde blivit en gång till, om sju år, eller någonsin.
Och en hel del av de
ursprungliga medverkande
har också hoppat av under årens lopp. I nästa avsnitt
får vi
reda på vad
som hänt med Andrew (hette han väl?), han som dom vid 35-filmningen
hittade uppe i
högländerna, vilsen och hemlös, och som Apted försiktigt
frågade: "Do
you fear for your
sanity...?", och det tog en evighet innan han tittade upp och sa ja.
PS: For those occasional
visitors to this blogoid who perhaps don't read Swedish, but
who nonetheless
seem exceedingly interested whenever I write something about the
Loreena McKennitt
brouhaha (as on the 14th inst.): all posts on that subject will henceforth
be in English.
It's the least I can do, to thank you for your interest.
Firas traditionsenligt här på Pressylta, i år med några anagram på bloggar och bloggare.
• Viggo Cavling - VIVA CLOGGING
• Diagnos - GOIN' SAD (alt. GIN SODA)
• Malte Persson - TEMPORALNESS (alt. PROSE LAMENTS)
• Linda Skugge - DUNKELGASIG (alt. AGED GIN SULK)
• Evas Dröm - VERSMÖDA
• Erik Stattin - INTERTASK IT (alt. A TINKER'S TIT)
• Johan Hilton - A HILTON JOHN
• Pressylta Redux - RUSTY SEX PEDLAR
[Sånt här
är rätt kul, medan man sitter och väntar på att världen
ska gå under. Visste
ni att Maria Bergom-Larsson
är ett anagram på BRA ROLIGARE S-SOM MAN...?]
(Och 'Sith' kan
man ju anagrammera hur man vill...). För dom av er som följt
den här
minisåpan
(se augustisyltan, arkivet): Loreenas advokater har nu allegedly
utfärdat
en injunction (som
dock ännu inte levererats till Niema) baserat på breach of
confidentiality.
Om den godkänns i rätten innebär det bland annat att Niema
måste uppge
namn och address
på alla som i hennes kännedom köpt/fått/stulit/kopierat/läst/sett/whatever
boken.
Jag tror jag får göra en Cavefors och sätta ett annat omslag
på den innan det blir
razzia. Vad ska
jag ta...? [tittar i bokhyllorna] Kanske "Det var roligt nästan jämt
- Hans
Ostelius minns".
Eller Janne Flygheds "Rättsstat i kris". Eller "Mörkläggning:
statsmakten och
Palmemordet" av
Gunnar Wall... Hm, choices, choices...
Sommarvarmt ute.
Aningen slak i kroppen. Tim insisterade på Jack Daniels (fy fan
vilket jävla
möbelpolish det är...). I eftermiddag är det segerparad
genom stan, får
nog in och titta.
Bästa kommentaren hittills: först slog vi dom i rugby (oktober
2003),
nu har vi vunnit
tillbaka askan i cricket, nästa gång slår vi dom i simning.
Och det
roliga är
att australiensare är såna fruktansvärt dåliga
förlorare, säkert de sämsta
i världen
(så det är ju alltid nåt dom är bra på, he
he he...)
Håller på
att stolpa min kommande veckoslutsrecension av nya Guardian. Men än
en
gång: varför
i herrans namn har dom gjort sig av med Doonesbury...?! OK, man kan
ju läsa den
på nätet,
men ändå...
• Lunch break: Cricketen
är fullkomligt olidlig, den australiska attacken är
relentless, England
håller på att rasa ihop...
• Nya Guardian (1st impression): Mmmm, jodå... Men var fan är Doonesbury?!
• Malte
har också omdesignat, och det har blivit fnyggt. Nu ser inläggen
inte ut
som dödsannonser
i alla fall...
lite schenare...
vilken seger... arton år har det tagit... när sverige får
etgt cricketlandslag
så ska jag
hålla på sverige, men tills dess så fanimej höjer
jag en skummande pint of best till England,
vilken seger...
oj
Vad som är
lätt att förbise, med all uppmärksamhet på format
och typsnitt och
liknande, är
ju att Guardian nu också kommer att skifta politisk/publicistisk
position i viss
mån. Jag vet inte om detta är unikt för England, men jag
har
svårt att
se att exempelvis DN och Svenskan skulle övervägt att skifta
fokus
i samband med formatändringen
på samma vis, ens i såpass subtil-men-märkbar
grad som Times
gjort och Guardian kommer att göra. Times har i hög grad
övergivit
sin "newspaper of record"-tradition till förmån för en
bredare appeal,
grovt uttryckt.
Guardian kommer att förbli "progressiv liberal", med Rusbridgers
ord, men kommer
att skifta från en rätt så vildvuxen, eklektiskt vänsterträdgård
till en mer 'formal
garden' med sluttning mot mitten. På Comment & Analysis-
sidorna behåller
man alltså en mer radikal falang med exempelvis George Monbiot
och Seumas Milne,
och balanserar den med (den redan engagerade) Max Hastings
som lite grand
av dissident-Tory och Simon Jenkins, som engagerats i a straight
swap med Times
(dom fick David Aaronovitch) som one-nation/anti-krigs-Tory
(både Hastings
och Jenkins bjuder f.ö. på utmärkt läsning, i mina
ögon, även om
man kan hålla
ett rätt avsevärt politiskt avstånd till dem). I nyhetsrapporteringen
är avsikten
på samma vis att gå mer mot "paper of record"-modellen, eller
kalla
det för den
delen "public service"-rapportering: mindre "tendentiöst" och issue-
driven, mer sval
analys och seriousness. Och allt detta, form och innehåll, för
att få upplagesiffrorna
att stiga från 340,000-ish tillbaka upp mot 400,000+ och
helst då
på bekostnad av Independents avsevärda ökning sedan tabloidiseringen
(ligger nu kring
280,000 och kommer säkert inte mycket högre inom överskådlig).
Mycket hänger
på de kommande sex-åtta månaderna.
OK, enough babble,
lunchavbrottet är över, tillbaka till teven. Det håller
på att arta
sig till nagelbitarnas
nagelbitare, det här.
Idag: världshistoriens
sista broadsheet-Guardian - snyft, och farväl till det där
80-taligt italic+helvetica-huvudet
och allt. Med papperstidningen idag kom också
en instucken preview
edition, så man ska få ett hum om hur det kommer att se
ut (på nätet
finns f.ö. också en hel del man kan titta på, här).
Nu ska jag spara
mina kommentarer
tills, förmodligen, slutet på nästa vecka så att
man får tid
på sig att
se hela veckosnurret med bilagorna, G2, sporten, lördagstidningen,
osv.
Men en sak redan
nu: typsnittet. Jag tycker spontant att det funkar mycket bra
i raktuppåner
8-punkt copy, lättläst och luftigt. Men i rubrikerna...? Hmmmm.
Där är
jag inte alls säker, inte alls. Via länken ovan: titta på
previewens första-
sidesrubrik "From
Monday...osv". Det lättlästa och luftiga blir plötsligt
tunt och
oauktoritativt,
det har liksom inget nyhetsgravitas, det ser mer ut som typsnittet
Apoteket skulle
använda i en informationsbroschyr om klamydia. But, as I say,
slutbetyget nästa
vecka.
...och tur är
kanske det, för Englands del. Ju fler förseningar desto bättre
i sådana
här lägen.
Och på tal om sport: Brian Glanville har i Guardian idag en av sina
ytterligt läsvärda
runor över avlidna fotbollsspelare, den här gången Noel
Cantwell,
den irländske
backen. Glanville är en av de bästa sportskribenterna som finns,
never mind fotbollsdito.
Han har historiken, både nationellt och internationellt
(särskilt
Italien), på sina fem fingrar; en romanförfattares (som han
också är,
om än inte
av första rangen) öga för personkaraktär och narrativ
struktur; en
välgrundad
och realistisk inställning till vad engelsk fotboll är och inte
är kapabel
till (och det är
ju inte mycket, just för tillfället... läs här,
till exempel).
Men det som gör
Glanville rätt så beundransvärd i mina ögon är
att han nån gång
på åttiotalet
radikalt ändrade kurs i sitt yrkesliv. Han hade skrivit om fotboll
för
Sunday Times i
trettio år, där han alltså hade bekvämt med utrymme,
kunde
använda hur
många litterära referenser han ville (Arnold Wesker sa om ST:s
sportredaktion
på den tiden: "Problemet är att alla sportjournalisterna på
tidningen
egentligen vill
vara romanförfattare", och han hade definitivt Glanville i siktet...).
Då bestämde
sig Glanville plötsligt för att han ville pröva att skriva
för en tabloid
i stället.
Sportjournalister på tabbarna har ju en gammal grudge med sina
broadsheetkolleger
- i princip: "Det är väl ingen konst att skriva någorlunda
hyggligt om fotboll
med sådant utrymme och sådana resurser och läsare som
förstår
ord med mer än två stavelser. Å nej, försök
skriva en text på 500 ord,
rappt och snabbt,
som en taxichaffis läser hela vägen igenom - sen kan du
komma och snacka...".
Glanville antog utmaningen och började skriva för
The
People - är kvar där än idag, som krönikör.
Rätt imponerande, in my view.
För en herrans
massa år sen (79, tror jag) var jag med och gjorde ett temanummer
om England i Författarförlagets
tidskrift Tidskrift och beställde en essä av Glanville
om engelsk landslagsfotboll
sedan VM 66. Som blev helt lysande, den håller
faktiskt än
idag.
Senare: jag
letade just upp det gamla Englandsnumret av Tidskrift igen, i en låda
jag har här
i hyllan, och det är förvånansvärt bra. Inte bara
Glanvilletexten, och
en rätt taskig
novell vi fick köpa på köpet... Jag intervjuar Beryl Bainbridge,
inte
dumt alls, särskilt
om hennes skrivvanor, vilken grej att kunna leva på det viset.
Och jag beställde
en state-of-the-nation-text av Hitchens som inte är dum heller,
han jobbade på
New Statesman på den tiden. Fan, ja, kul.... Jag säger som min
gamla polare Barbara
Streisand... Meeeeeeeeemories....
Majoriteten
av svenska folket: Nå, i Syltans frånvaro kan
vi ju alltid
sjunga en
sång tillsammans. Är ni med? Då kör vi...
Aj aj aj, det bultar och det banka-
Det trodde du allt... Jag har ögon som en hök. Passa dig bara.
Hur som helst, när
det hela är över ska jag lägga upp en recension av en intressant
skrift som damp
(dimpte?) ner i min brevlåda igår: "Bilder av Sverige i utlandet
- en
studie om förändringar,
nuläge och mätmetoder" från UD, resultatet av Lars-Olof
Lundbergs undersökningar
tidigare i år. Ska just sätta mig till att läsa, med ena
ögat
(det andra på
teven... [England ligger just nu på 115 för 3 i sin första
innings, det är
nervigt... ]).
John Humphrys, big
muckety-muck presenter på BBC R4:s 'Today', har hamnat i
blåsväder
för att han sagt (amatörfilmat, på en konferens i juni)
att BBC hade rätt
fråga om
Gilligan, och att alla ministrar är lögnare, och att det är
BBC:s jobb att klä
av dom inför
publik. Och att Gordon Brown är världshistoriens tråkigaste
människa
att intervjua.
"Hutton-hutton-hutton", flämtar då Tim Allan, f.d. släpvagn
till Alastair
Campbells fyrtorn,
varefter han läcker Humphrys amatörfilmade kommentarer till
Times/Murdoch i
lördags (finns på TimesOnline
- och Humphrys skriver kolumn i
Times, geddit?)
och Tim Allan säger på Channel
4 News i går kväll att han är "stolt"
över läckan.
En principsak, säger han.
Vilken jävla
tur att John
Lloyd har rätt. It's a dirty job, but someone's gotta do it.
Lean on the door.
Act like you're the opposition. Tell the troof.
[PS: Är i princip
oanträffbar från i morgon och fem dagar framåt. Nya inlägg
på
Pressylta endast
när vädret tillåter. Följ matchen här,
eller här.]
På nät-Aftonbladet idag:
Kolumnister
Varje dag: Läs
Sveriges vassaste pennor [an error occurred while processing this
directive]
Och om man tittar
på tangentbordet så ligger ju 'v' och 'k' inte så där
förfärligt långt
ifrån varandra...
Avd. Vad Man Gör Medan Döden Är I Antågande:
• Väntar på
att Aftonbladets nätsidor ska ladda fram.
• Väntar på
att killen som har morgonskiftet i speceriaffären ska bli färdig
med att
lägga rätt
mynt i rätt fack i kassaapparaten så att man äntligen kan
få sin påse och
gå därifrån.
• Väntar på
att det ska bli torsdag så finalen kan börja.
• Väntar på
att Tariq Ali ska säga något oväntat.
• Väntar på
att buss 24 ska komma medan tre 46:or åker förbi och man önskar
att
man skulle till
Farringdon i stället för Euston.
• Väntar på
att få mail från SS, så man i alla fall vet var man står
i den här frågan.
• Väntar på
att bli... ja, snyggare. Och rikare.
"Röd stuga
med vita knutar stulen" rapporterar
Svenskan idag. Och det är ju
upprörande
nog - men det är det här med de vita knutarna som får blodet
att
riktigt koka. How
dare they...?! Det är ju som att stjäla, hmf, ääh,
mmm, ffff...
som att stjäla
Sverige! Men sedan också, de rent praktiska aspekterna: var
gömmer
man bytet? Om tjuvarna
är smarta så gömmer dom den naturligtvis bland en hel
massa andra röda
stugor med vita knutar. Eller finns det hälare som specialiserar
sig på hus?
Fastighetshälare? (Och i så fall, om det hade varit i England,
så hade
tjuvarna sagt:
"What are we going to do with this bloody house, then...?" - "I know,
we need a fence..."
- geddit? Oh well...)
En ny serie av 'Nighty
Night' börjar på BBC3 i morgon. Jag har nämnt den förut.
Helt
suverän. Och
fasansfull. Vet inte om svensk teve köpt den. Om inte så borde
nån
motionera i riksdagen
om det, eller vad det är man gör där.
"Är det
okej att vara otrogen om man har en ful fru?" - frågar sig Stina
Banck,
19-åring
från Handen, och ilsknar sedan till, i en gästkrönika
i Göteborgs-Posten
idag. Underbart!
Älskarinnan: "Men - är du gift?! Du ditt svin!" Killen: "Det
är okej,
min fru är
så jävla rälig, serru..." Älskarinnan: "Har du nåt
foto på henne?" Killen:
"Ja, här,
kolla bara..." Älskarinnan: "Ja, usch fy fan... Kom och lägg
dig här igen,
hörru..."
G-P, G-P, G-P...
Ett kungarike för en G-P... Alldeles i början av Pressylta Classico
(se arkivet) körde
jag några exempel på andra pärlor ur G-P som jag samlat
ihop
under åren.
Väl värt en titt, vågar jag påstå. En som jag
inte berättade då, för jag
kom inte ihåg
- och kommer fortfarande inte ihåg - namnet på skribenten,
men han
var tidningens
huvudsakliga sportkrönikör på den tiden. Det var under
Söul-OS,
dagen efter att
Ben Johnson diskats för dopning efter 100-metersfinalen. Krönikan
började så
här (läs högt på din bredaste göteborgska):
Ben Johnson.
Igår: olympisk guldmedaljör på 100 meter.
Idag: en vanlig neger.
...kommer här
intervjun med Dan Svanell, pressråd i London. Jag lägger upp
den separat, så
att det inte blir för många stora textschok här på
framsidan,
som det kanske
blev i augustisyltan. As the saying goes: Läs
mer här...
PS: För att
fortsätta lite på spåret om hur man bäst översätter
"self-indulgent".
Vännen NE
föreslår 'självförlåtande', som faktiskt är
rätt bra. Men det förutsätter
på nåt
vis att den som är self-indulgent inser att det finns något
att förlåta in the
first place. Och
jag är inte säker på att det alltid är fallet med
the self-indulgents.
Dock: NE kommer
själv kanske ännu närmare problemets lösning genom
att också
säga, apropå
en gemensam bekant: "Människor i total avsaknad av överjag kan
vara påfrestande".
Där tror jag kan ligga något: vad sägs om 'överjagslös'?
Eller
'överjagsfri'...?
Jag har slutat läsa Independent.
Majoriteten av svenska folket: Chock och förtvivlan.
Kanske det. Nä,
jag insåg plötsligt för nån vecka sedan att jag bara
bläddrade
igenom den snabbt,
och sen gick jag tillbaka till Guardian igen. Bryr mig inte ens
om korsordet nuförtiden.
Jag kommer kanske fortsätta köpa den lördag/söndag,
och kanske måndag,
för mediebilagan. Men i övrigt är det inget jag saknar direkt.
Blev till slut
rätt led på de där flygblads-förstasidorna (idag,
till exempel, har dom
"ANARCHY
IN NEW ORLEANS", med anarchy alltså understruket, så att man
ska
fatta hur allvarligt
läget är, egentligen, liksom, sådär...). Och om Robert
Fisk
skriver nåt
i längre format kanske jag köper den, men resten av deras skribenter
är inte precis
required reading i mina ögon: Steve Richards om inrikespolitik handlar
mest om å-ena-sidan-å-andra-sidan,
om försiktiga allmänsanningar. Och Johann
Hari om det mesta,
han har jag nämnt här förut (det enda roliga Andrew Neil
har
sagt på många
år är: "Johann Hari puts the je in jejune..."). Och James
Lawton,
deras huvudsakliga
sportkrönikör, är en oerhört irriterande skribent utan
ens den
förmildrande
omständigheten att vara rolig: allt han skriver går i princip
ut på att
vad synd det är
att det inte är 1966... Faktum är att det enda som svider är
man
kanske missar nåt
av Tom Lubbock, konstkritikern, som jag också nämnt tidigare.
För han är,
däremot, required reading.
Och idag kom Guardian
med det officiella kungörandet, högst upp på sidan 2: det
blir premiär
för det nya formatet den 12 september. Vad jag inte visste var att
man
också ska
ändra typsnittet till något som heter 'Guardian Egyptian' -
kan det vara
hieroglyfer, kanske?
Det vore ju ett rätt nytt grepp. Nä, jag vet att jag är
tidnings-
nörd, det
har jag aldrig stuckit under stol med: det ska bli jävligt spännande
att se
hur den tar sig
ut. Bara det med helfärg rakt igenom. Det kan bli maffe.
Intervjun med Dan Svanell kommer i morgon lördag.
Trots ihärdiga
försök har jag aldrig kommit på någon bra, dvs. koncis,
översättning
av ordet 'self-indulgent'.
Mitt lexikon kommer närmast med det lite klumpiga "eftergiven
mot sig själv",
eller i substantivformen "self-indulgence": "bristande självdisciplin".
Men de duger inte.
Problemet är att de båda låter som om de har med bantning
att
göra, att
de passar bäst som beskrivningar på någon som sätter
i sig en hel ask
choklad utan samvetskval.
'Self-indulgent'
kommer egentligen mer till sin rätt när man tillämpar det
på olika
former av mindre
lyckade konstnärliga uttryck. Det handlar då inte så mycket
om
en brist på
disciplin som en brist på kritiskt avstånd; tunnelseende i
stället för split
vision; en oförmåga
att lyssna till vad man säger; en brist på proportionalitet.
Det
för sextiotalsrocken
emblematiska 18 minuter långa trumsolot är ren och skär
self-indulgence.
Så är också Carl Orffs 'Carmina burana'. Det finns i alltför
mycket
av Gertrude Stein.
Det finns i stora schok av expressionistisk lyrik och surrealistiskt
måleri.
Self-indulgence är när Martin Amis i sin bok om stalinismen lyssnar
på sin
lilla dotters skrik
och associerar det till skriken från gulagarkipelagen. Den osaligt
hädangångne
Hunter S. Thompson var litterär self-indulgence personifierad.
Det är kanske
just bristen på proportionalitet som är kruxet, och det som
gör att
self-indulgence
har ett definitivt släktskap med pekoralen; det handlar om en
extremt subtil
pekoral, så subtil att den ibland lyckas smyga sig in under den
kritiska radarn
och invadera våra medvetanden utan att vi märker något.
Detta egentligen
bara som en ingång till vad jag tror kan vara ett av de centrala
problemen med bloggandet.
Jag har spenderat en (alltför stor, antagligen) del av
den gångna
veckan med att via nyligen.se
fara runt på en massa bloggar, mest
svenska (i rent
studiesyfte, you understand). Och självklart ska bloggar vara
jag-centrerade,
annars vore det ju ingen mening med dom, och när den bloggiska
självupptagenheten
funkar så gör den det just därför att den har
ett större eller
mindre mått
av distans till sig själv, därför att den har ett öga
för proportionalitet
i fråga om
det bloggande jagets plats, vare sig i bloggsfären eller i the meat
world.
Ett exempel är
en kvinna som bloggar under namnet Coola
Morsan: inga märkvärdigheter
alls, ofta rolig,
ibland lite lessen, alltid läsvärd, och inte ett snutt self-indulgent.
Ett
annat exempel är
Viggo Cavling på Resumé,
där han visserligen beskriver en värld
befolkad av människor
som man nog skulle springa rätt fort och rätt långt för
att
undvika, men en
värld som i alla fall har fördelen av att kännas riktig,
i meningen
genuin, detta-har-hänt,
han hade faktiskt sådana cowboystövlar på sig den där
kvällen, take-it-or-leave-it.
När det inte
funkar så är det som om man inte ser någonting av den
värld, vare
sig fysisk eller
mental, som bloggaren lever i, hur mycket och hur ihärdigt dom än
beskriver den.
Jag ska inte nämna några exempel, för jag har bestämt
mig för att
vara snäll
den här månaden, men man hittar naturligtvis mer eller mindre
extrem
self-indulgence
överallt, hos anonyma hemmafruar likaväl som hos redan-etablerade
skribenter. Ett
av kännetecknen är att de skriver saker som man bokstavligen
inte
förstår
var "i hela världen" det kom ifrån, texter som verkar börja
och sluta på
skärmen, inte
i Luleå eller på Stureplan eller var det nu kan vara. Ett annat
kännetecken
är att de i likhet med pekoralen nästan alltid är skrivna
på ett vansinnigt
högtflygande
litterärt manér. Problemet är bara, med den store Bertil
Petterssons
ord (och jag vet
ingen bättre diagnos på bloggar som inte funkar) att -
"Det utmärkande
för en pekoralist är att uttrycks- och meddelelsebehovet är
långt
större än
gestaltningsförmågan. Den emotionella och intellektuella kapaciteten
räcker inte
till för de stora ambitionerna. Vilket inte hindrar att känslorna
är starka
och äkta."
(ur förordet till klassikern 'Att hitta vilse: snedsprång i
litteraturen',
Gondolin 2001).
(Och den första som säger "Pressylta på kornet!" vinner inte nästa pristävling!)